onsdag 5 december 2012

En pappa har tappat ett barn...


..och frias av tingsrätten. Barnen är ju det viktigaste vi har, så då har väl myndigheterna noggrant undersökt huruvida barnet har misshandlats eller inte. Flera tidningar skriver om det, men det verkar gå obemärkt förbi; inte så många kommentarer. De flesta i vårt land har ett stort förtroende för myndigheter. Det beror nästan bara på en sak – de har inte varit i kontakt med vare sig rättsväsende eller social, vi mammor har en helt annan bild om hur våra myndigheter fungerar. Vi vet att de ofta agerar barnfientligt.
Men tingsrätten menar att mannens version av händelsen är långt ifrån osannolik och att den inte är motbevisad” skriver en tidning. Det låter som om tingsrätten ägnar sig åt tyckande. Jag ser till de fragment som framkommit i pressen och tillåter mig att likaledes ägna mig åt tyckande.
Fallet var cirka en och en halv meter, rakt ner porslinet.” skriver en annan tidning. Det säger inte så mycket – men en och en halv meter är högt, höll han dottern i famnen bör han ha varit två meter lång. Men hon föll rakt ner i porslinet – i handfatet eller toaletten? Hur kan då fallet vara en och en halv meter? I mina öron låter det osannolikt.
Hur var det med skadorna? ”...fraktur på hjässbenet men det stannar inte där utan journalen berättar också om ”brott på vänstra skenbenet, landade hon på huvudet eller landade hon på vänsterbenet? Spädbarns skelett är mycket plastiska och därför är det ovanligt med brott på benen.
Läser man en forskningsrapport utgiven av Stockholms läns landsting 2011, så kan man på sidan 27 se att skenbensfraktur står överst på listan av frakturer associerade med barnmisshandel.
Barnet har vidare ”blödningar under hårda hjärnhinnan, rikligt med blödningar i båda ögonens näthinnor...” Skadorna är som tagna ur en lärobok om ”Shaken Baby Syndrome” (sid 16 och framåt). Jag vet att jag inte har all fakta i målet, men av det som framkommit i pressen, så tycker jag det låter mycket osannolikt att ett barn får sådana skador av ett fall.
Det står inte om medicinsk personal vittnade. Vi mammor vet däremot att läkare ibland vittnar om övergrepp på barn, vars vittnesutsagor rätten nonchalerar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar