fredag 5 oktober 2012

Myndighetsmissbruk

Ibland undrar jag om jag har varit både döv och blind. Eller så är det så att mammor sällan vill prata om att de behandlas som skit för att de vill skydda sina barn. Eller så har situationen för barn och mammor drastiskt försämrats de senaste åren.
Från en mycket trovärdig källa har jag hört om en mamma. Pappan vill jävlas. Jag känner igen den intensiva och gnagande typen. Som ringer runt och pratar och pratar och pratar. Han har låtit Skatteverket skriva över dottern på sin adress. Hur gick det till? Mamman har vårdnaden också. Hur kan det komma sig att Skatteverket går ifrån sina egna tvingande formuleringar?
De är portade på flickans skola. Det har rektorn ringt och sagt. De ligger i ”vårdnadstvist”, får inte vara där. Märkligt...
Men det visade sig naturligtvis bara gälla mamman. Pappan går dit och visar upp sig på föräldramöten och låtsas var ”Pappan Som Bryr Sig Såå Mycket” om sin lilla flicka. ”Och titta alla föräldrar och lärare, nu är jag här igen – men mamman skiter i sin dotter:D” Hur gick det till? En rektor ska väl vara på barnens sida?
Det slutar naturligtvis inte där, anledningen till konflikten är just att pappan inte bryr sig om barnet. Flickan har en kronisk sjukdom och måste på regelbundna hälsokontroller. Dem avbokar pappan i parti och minut. Han ger f-n i flickans specialkost. En dag var hon så dålig att grannar ringde och anmälde till socialen.
Hurra! Då blev allt bra igen!
Ursäkta ironin. Socialen i denna kommun gjorde på samma sätt som många socialtjänster gör, i många kommuner. Drar ut på barnets och mammans lidande så att de ska få fler timmar och fler personal. Skaffa sig ordentligt med arbete.
”Pappan är ju sååå viktig idag!” Ju mer han kan plåga barnet och mamman, ju bättre...

6 kommentarer:

  1. Det är av samhället och rättssystemet ok
    köra över ensamstående mödrar med barn
    Det var en psykolog som skrev om detta tidigare och jag möter dessa i mitt jobb på skolor varje dag ,mödrar som far illa i vårdnadstvister och socialtjänst som behandlar dessa kränkande många gånger utsatta mödrar för våld ,fattiga invandrarkvinnor och hårt arbetande mammor
    Tråkigt att dessa attityder är starkare idag synd om barnen för deras syn på samhället när de inte respekterar deras mamma vad leder det till när de blir vuxna .
    Flera advokater som sagt till mig att ingen vill lyssna på en mamma inte i vårdnadstvister ,då skulle det vara ganska kört för mödrar som inte har råd med advokat alltså har träffat de som kämpar själva som inte har råd med med hemförsäkring heller .
    Pappor är viktiga det håller jag med om träffar fantastiska män och fäder varje dag men att kämpa för att träffa sina barn ibland och så lite som möjligt eller starta vårdnadstvist för att slippa betala underhåll eller tvista för att få fast uppehållstillstånd och förtur lägenhet ,umgänge är nästan det ända skäl man kan ha för bostadsförtur idag
    Du är inte ensam Mia det blir fler och fler som även mist sitt barn utan resonliga grunder ,jag som trodde detta var över 2012 att omhänderta barn ifrån moder syskon familj att det var något som hände sig på 1960 talet och innan
    Det måste göras ett krafttag mot detta vanvett.
    Callinia Cold

    SvaraRadera
  2. Intressant att få ta del av din kunskap. Vet du var man kan hitta det psykologen skrev? Det vore bra att samla på sig en kunskapsbank om hur det ser ut idag; att ha fler verkliga fall att referera till. Jag tror inte allmänheten känner till hur illa det sköts från myndighetshåll idag. Vad kostar en sådan pappa? Vad kostar 10? 100?
    Vi är två mammor som bloggar här (Mia Orca och jag, Mia Ursa), oss har samhället verkligen kört över, men vi har kontakt med fler mammor och hoppas att fler orkar skriva sina egna berättelser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. hej det finns direkt olämpliga mammor , som tur är kanske mindre procentuellt i antal men ändå!

      Radera
    2. Jag brukar inte publicera förövarvänliga kommentarer. Din kommentar är ändå intressant. Jag hörde för en tid sedan om en mamma som blivit dömd för att ha försökt att mörda sitt eget barn. Socialen var där med barnet varje vecka för att "anknytningen ääär ju sååå viiiktig". Det visar på en total avsaknad av logik i socialens hantering av barnavårdsärenden.
      Mammor som vill skydda sina barn får över huvud taget inte träffa dem, eller ytterst sporadiskt träffa dem. Jag undrar också var pappan är i det fallet - en frisk pappa skulle ha kämpat livet ur sig för att skydda sitt barn mot en potentiell mördare.
      Jag ser ett mycket stort förakt mot barn i dagens samhälle.
      I övrigt hänvisar jag dig till vår statistiksida där det framgår att män står för 98% av sexualvåldet i samhället 2010.

      Radera
  3. hej! intressant inlägg, tror det finns fler som har samma erfarenhet som du som arbetar inom barn/ungdom ,skola eller kommer dagligen i kontakt med familjer som oss. men ingen orkar tydligen ej göra något? har hört att flera slutar och många bränner ut sig. vem ska sen ta han om alla dom kan man ju undra, om de som ska hjälpa själva går under? ja vart e samhället på väg egentligen. vart tar våra skattepengar vägen! det är svaga ord då jag uttrycker "rättsskandal". ingen kan ensam göra skillnad men all kn bistå något till en förändring som du säger vi har inte lärt oss ngt sedan barnhems barnen på 60-talet. det måste till en förändring snabbt.annars förlorar vi inte bara en utan flera generationer som slås i spillror. håller med det är vanvett!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår att du är upprörd. Det är tillsammans som vi kan göra skillnad, t ex genom att belysa problemet och sprida information.

      Radera